Biltema har i dag 140 varuhus i de nordiska länderna. Och många fler planeras. Strategin är att köpa tomtmarken, bygga med högsta kvalitet samt sedan själva äga och förvalta varuhusen på bästa sätt.
– Kunderna och personalen får betydligt bättre varuhus om vi bygger och äger dom själva, säger Daniel Wellbro, Biltema Real Estate.
I dag äger Biltema Real Estate en majoritet av alla varuhus. Det innebär att bolaget totalt äger 800 000 kvadratmeter, ytterligare 200 000 kvadratmeter är under byggnation eller planeras kommande år. Därmed med kommer Biltema nå ett viktigt delmål, en miljon kvadratmeter. Det gör Biltema till en stor fastighetsaktör i Norden.
Finansieringen sker helt med egna pengar från överskottet inom Biltema. Fastigheterna är således obelånade.
– Vi vill inte vara i händerna på banker eller andra externa finansiärer. Det är en
grundläggande princip för hela Biltema-gruppen, påpekar Daniel Wellbro.
Det nya fastighetsbolaget skall nu öka farten på utbyggnaden av nya varuhus.
– Men det är besvärligt i vissa kommuner. Byråkrati, rädda konkurrenter och avigt inställda politiker sätter ibland käppar i hjulet för våra etableringar. Trots att invånarna vill ha ett Biltemavaruhus och att vi skapar en massa långsiktiga arbetstillfällen, säger Daniel Wellbro.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.