Batljan: ”En win-win för alla”

SBB miljardsäljer ett bestånd om 39 fastigheter och bildar samtidigt ett JV med köparen Property AD – med fokus att sälja. Vd:n Ilija Batljan berättar för Fastighetssverige om samarbete, varför man vill sälja av beståndet och SBB:s fokus framöver.
Batljan: ”En win-win för alla”
Ilija Batljan. Bild: SBB

SBB miljardsäljer ett bestånd om 39 fastigheter och bildar samtidigt ett JV med köparen Property AD – med fokus att sälja. Vd:n Ilija Batljan berättar för Fastighetssverige om samarbete, varför man vill sälja av beståndet och SBB:s fokus framöver.

Samhällsbyggnadsbolaget säljer 39 fastigheter fördelade över 21 orter till ett joint venture som man startar med Property AD, med Sören Ferin som huvudägare.

– Det är bra fastigheter, men de ingår inte i vårt långsiktiga innehav. Därför blir detta som ett transaktionsbestånd. Vi ville ha en partner som är duktiga på transaktion och uthyrning som kan lägga fokus på detta medan vi fokuserar på vårt långsiktiga, säger Ilija Batljan.

– Property AD är väldigt duktiga på transaktion och uthyrning. Att bilda ett JV med dem är en win-win för båda.

Finns det någon tidsplan för när ni vill ha sålt det här beståndet?

– Nej, det finns ingen tidsplan. Vi känner ingen stress.

SBB, där vice vd:n Lars Thagesson och Victoria Park-grundaren Greg Dingizian senaste tiden gjort stora aktieinvesteringar, fortsätter nu sin resa med ett tydligt fokus.

– Vi vill uppnå Investment Grade Rating, det är vårt fokus, säger Ilija Batljan.

– Häromdagen genomförde vi ett återköp av obligationer för ett belopp om 1,2 miljarder kronor. Vi fortsätter jobba hårt för att sänka våra finansiella kostnader.

Läs också