Optimal vinner upphandling gällande planering av kommersiell service i Nacka

Publicerad den 25 April 2017 13:20

Pressrelease Premium Nacka Kommun har upphandlat Optimal såsom sakkunnigt stöd för planeringen av kommersiell service inom arbetet med detaljplaneprogram för Bergs gård på Sicklaön.

Bild: Society
Illustration Bergs gård

Optimals uppgift blir att bedöma möjligheten att tillskapa kommersiell service inom planområdet samt även bedöma lämpliga storlekar på serviceytor, liksom typ av service. Vidare ska Optimal även ge stöd gällande övriga strategiskt viktiga faktorer som gör etableringar mer attraktiva och genomförbara, exempelvis trafik och parkering, utformning av bebyggelse och upplåtelseform och fastighetsbildning.

- Vi har under den senaste 5-års perioden varit involverade i många stadsutvecklingsprojekt och vi har samlat på oss såväl hög kunskap om hur man bör arbeta i utvecklingsprojekt som värdefull erfarenhet om vilka aktörer som mår bra och kan utvecklas i nya stadsdelar”, säger Dominika Andræ, seniorkonsult och partner på Optimal. Detta är också en bidragande orsak till att vi vann denna upphandling, vår stora erfarenhet kring detta, menar Dominika.

Bergs gård ligger centralt och är beläget vid Stockholms inlopp där Nacka stad växer fram. Med det vattennära läget och med promenadavstånd till den planerade tunnelbaneuppgången vid Nacka centrum är området ett av de mest attraktiva framtida bostadsområdena i Stockholm. Omvandlingen av Bergs gård till en levande stadsdel är en viktig del av Nackas stadsutveckling.

Frågor gällande detta eller Optimal besvaras av Dominika Andræ, partner Optimal, 0733-818030, dominika.andrae@optimalprogress.se

Optimal är ett konsultbolag på den svenska fastighetsmarknaden som utvecklar och förädlar kommersiella handelsplatser, stora som små. Bolagets ägare har samtliga mångårig erfarenhet av att utveckla köpcentrum, handelsfastigheter och andra handelsplatser. I produktportföljen ingår fastighetsutveckling, konceptutveckling, uthyrning samt centrumledning.

www.optimalprogress.se