Egnahemsbolaget bygger nytt i Lövgärdet

Publicerad den 5 Juli 2017 13:45

Pressrelease Premium Nu satsar Egnahemsbolaget på övre Lövgärdet, en del av Angered. Med start i höst byggs tre till fyra punkthus med cirka tjugofem lägenheter i varje hus på Mejramgatan. Det blir SABO:s så kallade Kombohus, framtagna för att kunna pressa priserna, samtidigt som de är miljövänliga och håller hög standard. Försäljningen startar efter årsskiftet och de första bostadsrättsägarna kommer kunna flytta in innan julen 2018.

Egnahemsbolaget ägs av Göteborgs kommun och har som uppdrag att bygga prisvärda och attraktiva bostadsrätter och egnahem, med fokus på områden som domineras av hyresrätter.

- Det är spännande att bygga i övre Lövgärdet. Alla bostäder som finns här byggdes under miljonprojektet för fyrtio år sedan. Vi ser fram emot att utveckla området med nya bostadsrätter. Blandade upplåtelseformer gagnar alla bostadsområden. De få bostadsrätter som finns omvandlades för ett antal år sedan från hyresrätter. Det här är första gången någon bygger bostadsrätter, säger Mikael Dolietis, vd på Egnahemsbolaget.

Välbesökt dialogmöteI veckan hade Egnahemsbolaget och Poseidon, som är största fastighetsägare i området, ett dialogmöte i området för att berätta om planerna. Främst var det boende i närheten som var inbjudna. Över hundra personer kom.

- Många som bor här har vuxit upp här och vill inte flytta härifrån. Nu kommer de också kunna köpa en helt ny lägenhet här. Jag förstår att de älskar Lövgärdet. Många göteborgare känner bara till det de hör i media och det är sällan positivt. Jag uppmanar alla att ta sig en tur hit ut. Här är lugnt och lummigt och här finns stans renaste badvatten och hela Vättlefjälls naturreservat som granne, säger Annika Mayer, marknads-och försäljningschef på Egnahemsbolaget.

Hela stadsdelen får ett lyft
Lägenheterna ser i dagsläget ut att bli tvåor, treor och fyror. Alla har balkong, helkaklade badrum och ekparkett i alla rum. Priset på en tvåa beräknas ligga på cirka 1,3 miljoner med en månadsavgift runt tretusen kronor. Kommunägda Poseidon är största fastighetsägare i området. De genomför nu en stor renovering av hela beståndet.

- Det är roligt att vårt systerbolag också satsar samtidigt, säger Mikael Dolietis. Nu får hela området ett riktigt lyft.
För mer info:
Annika Mayer
marknds- och försäljningschef; 070-776 17

Sedan 1933 har Egnahemsbolaget arbetat för att förverkliga drömmen om eget hus eller bostadsrätt för göteborgare i alla stadsdelar. Idag bygger vi hållbara, attraktiva och prisvärda bostäder samtidigt som vi verkar för att skapa blandade upplåtelseformer i områden som tidigare saknat bostads- och äganderätter.