Bolånemarknaden präglas av allt hårdare konkurrens och det är en utmaning för nischaktörer som SBAB att vinna marknadsandelar. Samtidigt har regelkraven för bankprodukter ökat. Mot bakgrund av detta har en strategiöversyn genomförts som pekar på potentialen i SBAB:s bolåneaffär givet genomförande av effektiviseringar och ökat fokus på bolåneerbjudandet, kundkommunikation och försäljning.
SBAB har därför beslutat att lägga breddningen av produktutbudet åt sidan och fokusera på att stärka bolåneerbjudandet och skapa tillväxt inom bostadsfinansiering till privatpersoner, fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar. SBAB:s inlåningserbjudande fortsätter att vara en viktig del av affären.
- SBAB har en fantastisk position med ett starkt varumärke och många nöjda kunder. Vi kommer nu att arbeta fokuserat för att ytterligare stärka vårt kunderbjudande och få många fler nöjda kunder. Jag ser fram emot att utveckla SBAB i den riktningen, säger Klas Danielsson, vd på SBAB.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.