Det ökade antalet resenärer i Skåne har lett till mer satsningar på tågtrafik i regionen. Jernhusen gjorde 2009 en placeringsutredning för en ny underhållsdepå för persontåg i Skåne och Öresundsregionen och valet föll på Kärråkra i Hässleholm.
Jernhusen påbörjade arbetet med att förvärva mark i Kärråkra 2010 och har sedan dess drivit detaljplanearbetet för att möjliggöra uppförandet av en underhållsdepå för persontåg i Skåne. Detaljplanen vann laga kraft i januari 2013 och Jernhusen avyttrar nu marken vidare till Region Skåne som planerar att fortsätta utvecklingen av en depå för Öresundståg.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.