Det totala uppdraget består av att bygga Västlänkens tunnel som sträcker sig från Landala, via Korsvägen, Örgryte/Jakobsdal och ansluter i Almedal till befintliga spår. Byggstart är planerad till våren 2018 och projektet beräknas pågå fram till och med 2026.
Uppdraget utförs av NCC och Wayss & Freytag Ingeniurbau AG i konsortie med cirka 50-procentig ägarandel vardera. NCC kommer registrera ordern i fjärde kvartalet 2017 i affärsområdet Infrastructure, under förutsättning att beslutet inte överklagas innan avtalsspärren går ut den 7 december 2017.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.