- Sammantaget innebär de tre nyheterna vi presenterar att förutsebarheten ökar för exploatörer. Reglerna om vad kommuner får göra blir tydligare och mer enhetliga över landet. Även om det kvarstår utrymme för tolkning är det tre steg i rätt riktning, säger Maria Ingelsson och Jenny Hayden.
Del 2: Utrymmet för kommunala särkrav regleras.
”Kommuner ställer ibland krav på ett byggnadsverks tekniska egenskaper, som går utöver vad som följer av lag och förordningar. Det kan vara till exempel energikrav och tillgänglighetskrav. Från årsskiftet blir det förbjudet för kommuner att ställa sådana särkrav vid planläggning, andra ärenden enligt plan- och bygglagen eller i samband med genomförande av detaljplaner. Otillåtna särkrav blir med automatik utan verkan.
Det finns dock vissa undantag. Kommunerna ska bland annat ha rätt att ställa särkrav i ärenden, där kommunen inte agerar myndighetsutövare utan byggherre eller fastighetsägare. Det råder delade meningar om kommunerna med de nya reglerna ska kunna ställa särkrav i till exempel ett markanvisningsavtal. Ska kommunen då betraktas som fastighetsägare eller myndighetsutövare?”
I morgon presenteras: Ny lag om riktlinjer för kommunala markanvisningar.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.