Image

Kontorsbarometern: Kontorets inredning och läge påverkar företagets image

Sverige Nästan tre av fyra kontorsanställda i Sverige tycker att kontorets utseende och utformning har stor påverkan på hur andra uppfattar företaget eller organisationen. De största imagehöjarna är inredningen och läget. Kontorets läge är också det man skryter mest om när man pratar med andra om sin arbetsplats. Detta enligt Vasakronans Kontorsbarometern.
Publicerad den 4 November 2014

Vasakronans senaste Kontorsbarometer visar att 72 procent av Sveriges kontorsanställda anser att kontorets utseende och utformning har stor påverkan på hur andra uppfattar och ser på företaget eller organisationen. När kontorsanställda pratar med vänner eller familjemedlemmar om sitt kontor är det vissa saker som lyfts fram. Det skryts mest om läget, därefter kommer utsikten och teknisk utrustning.

Kontorsbarometern visar också att kontorets utformning spelar roll vid valet av arbetsplats. Var tredje kontorsanställd svarar att kontorsutformningen påverkade deras val. Yngre anger i högre utsträckning än äldre att kontorslokalernas utformning spelade roll i deras val. 42 procent av dem mellan 18 och 30 år svarar att kontorsutformningen spelade roll i valet av deras nuvarande arbetsplats.

– Unga lockas ännu mer av en schysst kontorsutformning. Det kan vara bra att tänka på för att rekrytera och behålla unga talanger. Vi ser att yngre medarbetare har andra preferenser än äldre. De yngre värderar inredningen högre, och även att det finns speciella rum eller platser för olika aktiviteter, till exempel mötesrum med olika utformning eller spelrum, säger Peter Östman, kommunikationschef på Vasakronan.

Kontoret ger olika associationer. 38 procent anser att deras nuvarande kontorslokaler påverkar företagets eller organisationens image positivt. 17 procent upplever att deras lokaler påverkar imagen negativt. Imagepreferenserna ser också olika ut beroende på ålder. Äldre tror i högre utsträckning än yngre att kontorets tekniska utrustning påverkar imagen positivt.

– En genomtänkt kontorsutformning kan hjälpa till att stärka ett företags eller en organisations image. Det finns många saker som har betydelse för anseendet som kan vara svåra att påverka, men utformningen och utseendet på kontoret går verkligen att jobba med. Man kan till exempel konkretisera verksamheten i inredningen genom att lyfta fram det man gör på ett smart sätt. Då använder man den fysiska miljön för att profilera sig och bygga varumärke, säger Peter Östman.

Träning och avkoppling är i fokus när Sveriges kontorsanställda får önska vad de helst skulle vilja ha på sitt kontor. Massage och gym är det som efterfrågas mest. Kvinnor önskar sig massage och dagis för husdjuren i större utsträckning än män. Omvänt drömmer män i större utsträckning än kvinnor om spelrum på jobbet, bubbelpool eller relaxavdelning.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

"Det är inte byggklara planer som är spärren – det är allt runt omkring"

Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige