Genom bättre samverkan mellan utbyggd kollektivtrafik och bostadsbyggande kan vi bygga mer till fler, menar regeringen, som nu inleder en satsning på stadsmiljöavtal som medfinansierar lokala och regionala kollektivtrafikprojekt.
Resonemanget är att god kollektivtrafik öppnar upp för nya, attraktiva lägen för bostadsbyggande. Lägen som i dag inte anses vara lönsamma för byggbranschen att bygga på, kan bli attraktiva tack vare utbyggd kollektivtrafik. Det visar inte minst alla de bostadsplaner som kommer kunna realiseras i Stockholmsregionen tack vare beslut om utbyggd tunnelbana.
- Dagens regeringsbeslut är ett avgörande steg framåt för att skapa attraktiva områden för ökat bostadsbyggande och för förbättrad miljö och effektivare kollektivtrafik i städer runt om i Sverige. Det innebär att kommuner och regioner kan satsa på nya, innovativa lösningar för kollektivtrafik och hållbara transporter som annars inte skulle bli av, säger bostadsminister Mehmet Kaplan.
- Regeringen är övertygad om att planeringen av transportsystemet måste vara en integrerad del av hela samhällsplaneringen, inte minst bostadsbyggandet. I dag ger vi därför Trafikverket i uppdrag att i samråd med Boverket ta fram riktlinjer för så kallade stadsmiljöavtal med fokus på hållbara transporter i städer. Det här är en bred satsning på två miljarder kronor fram till 2018, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).
Aktörer kommer att kunna söka statlig medfinansiering med upp till 50 procent för lokala och regionala investeringar i kollektivtrafik. Det handlar om projekt som ökar andelen kollektivtrafik, men som även ger bättre förutsättningar för cyklister och gångtrafikanter. Ny teknik kan också testas för att kunna ingå i framtidens transportlösningar.
Regeringens mål är att minst 250 000 nya bostäder ska byggas till år 2020.
Bolag Det saknas inte byggklar mark eller detaljplaner, om man får tro Wallenstam. Enligt bolagets vd Hans Wallenstam har bolaget många projekt som skulle kunna dras igång här och nu – men det råder fortfarande en stor osäkerhet kring huruvida alla led i entreprenörskedjan är tillräckligt pålitliga. – När det gäller byggen idag så är vi väldigt noggranna: vi gör bakgrundskontroller på alla entreprenörer för att säkerställa att de inte har något kriminellt för sig och för att vara säkra på att de har ekonomi för genomförandet.
Kommentera
När du lämnar en kommentar måste du uppge e-post, den används endast till att informera dig om svar på din kommentar och visas inte för andra besökare.