Image
Tadashi Yanai, chef för Uniqlo som nu kommer till Sverige.
Tadashi Yanai, chef för Uniqlo som nu kommer till Sverige.

Japansk klädkedja till Stockholm - öppnar sin första nordiska butik

Uthyrning Till hösten öppnar den japanska klädkedjan Uniqlo sin första nordiska butik, hos Vasakronan i Stockholm.
Publicerad den 17 Januari 2018
Uniqlo öppnar till hösten i Sverigehuset vid Kungsträdgården i Stockholm. Bild: Uniqlo EU
Uniqlo öppnar till hösten i Sverigehuset vid Kungsträdgården i Stockholm.

Uniqlo öppnar i Sverigehuset vid Kungsträdgården, som Ilums Bolighus lämnade i september. Butiken omfattar 1 580 kvadratmeter fördelat på fyra plan.

Uniqlo kallar konceptet Lifewear som beskrivs som bekväma kläder som möter alla människors behov i vardagen. Kläderna är högkvalitativa, funktionella och tillgängliga för alla. Med en strävan efter ständig förbättring finns LifeWear tillgängligt i en mängd olika färger och modeller skapade för alla människor i olika åldrar.

- Vi är oerhört stolta och känner en stor ära inför vår lansering i Sverige under 2018, året som också innebär 150 år av diplomatiska relationer mellan Japan och Sverige, säger Tadashi Yanai, Chairman, President & CEO, Fast Retailing.

- Vår introduktion på den svenska marknaden innebär också vår första etablering i Norden vilket stämmer väl överens med våra planer på fortsatt expansion i Europa. Sverige är en av världens mest innovativa nationer och är ett land som uppskattar såväl teknologi som design och är ledande inom modern livsstil. Jag hoppas att det svenska folket kommer att ta till sig vårt koncept LifeWear och göra det till sitt, tillägger han.

Uniqlo har fler än 1 900 butiker i 19 länder.

Som ett led i en större satsning på att stärka och utveckla cityhandeln har Vasakronan jobbat konsekvent för att utveckla kvarteren runt Sverigehuset. Målet har varit att göra handelsstråket längs Regeringsgatan/Hamngatan till ett av Stockholms vassaste. I kvarteren finns redan ett antal kända internationella varumärken, bland andra Victoria’s Secret och Starbucks.

– Att utveckla en stad eller ett stråk handlar om att skapa en bra blandning av butiker, restauranger och upplevelser – skäl för människor att vistas där. Etableringen av Uniqlo är efterlängtad av många och en etablering som ytterligare kommer att bidra till livet och rörelsen i kvarteren runt omkring. Ett lysande komplement till andra internationella varumärken i city, säger Ronald Bäckrud, regionchef Stockholm på Vasakronan.

Sverigehuset är en av Stockholms mest ikoniska byggnader och uppfördes efter ritningar av Sven Markelius. För den konstnärliga utsmyckningen, ”Sverigeväggen”- ett metallkollage på fasaden mot Kungsträdgården, svarade Siri Derkert.

- Fastighetens ursprung och historia är unik vilket är något Uniqlo värdesätter. Ambitionen är därför att ta vara på de värden som finns i byggnaden och samtidigt utveckla och förfina med respekt, säger Ronald Bäckrud, chef region Stockholm Vasakronan.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Relaterade artiklar

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Max Barclay ser risker: "Inte säker på att Sverige är så himla långt före"

Sverige Max Barclay, med titlarna vice vd, Nordenchef och chef för Newsecs nordiska rådgivningsverksamhet, sätter fingret i luften och spanar om hur 2024 utvecklar sig, vilket segment som är hetast just nu och hur de som rådgivare kan dra fördel av utvecklingen av artificiell intelligens, AI.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige