Image

"22 nya tunnelbanestationer ger 200 000 bostäder"

Stockholm Stockholms län är en av Europas snabbast växande regioner och en attraktiv plats för företagsetableringar. För att hantera befolkningstillväxten föreslår Stockholms Handelskammare i en ny rapport att tunnelbanan byggs ut med 22 nya stationer, vilket kan ge 200 000 nya bostäder.
Publicerad den 10 Oktober 2017
Daniella Waldfogel. Bild: Stephanie Wiegner
Daniella Waldfogel.

- Mycket av det vi föreslår borde egentligen vara på plats redan i dag. Kapaciteten är otillräcklig, samtidigt som Stockholms län växer med närmare 40 000 människor varje år. Nu krävs det framtidsinriktade beslut från politikens sida, säger Daniella Waldfogel, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare.

- Utbyggd tunnelbana är bra för miljön, den ekonomiska utvecklingen och de tiotusentals personer som varje dag kommer utnyttja färdmedlet.

Fakta - Handelskammarens tunnelbanerapport
Handelskammaren har tillsammans med Tyréns tagit fram en framtidsplan för tunnelbaneutbyggnad och kombinerat den med bostadsbyggande. Ingen annan kollektivtrafik i Sverige har så stora resandeströmmar som tunnelbanan i Stockholm. Det görs omkring 1,2 miljoner resor varje dygn.

Handelskammarens förslag på nya tunnelbanelinjer sträcker sig tvärs över regionen från Tyresö till Arninge, ända ut till Gustavsberg i nordost, till Huddinge centrum i söder och Viksjö i Nordväst. Dessutom skapas tvärförbindelser som avlastar de inre delarna av tunnelbanenätet och ger 13 nya bytespunkter. Det blir totalt 22 nya tunnelbanestationer förutom de 14 som redan är planerade.

* T-banan dras vidare från Ropsten till Lidingö centrum.
* Kymlinge mellan Hallonbergen och Kista öppnas. I Kymlinge finns möjlighet att bygga 4 500 bostäder.
* Den nya linjen Fridhemsplan–Älvsjö förlängs mot sydost i en tvärförbindelse som binder ihop söderort. Resenärer slipper åka in till Gullmarsplan och byta där.
* T-banan förlängs från Mörby centrum till Arninge.
* Vid Arenastaden förgrenar sig tunnelbanan mot Bergshamra och ansluter till röda linjen, samt vid Hallonbergen mot blå linjen.
* Gröna linjen till Skarpnäck förlängs till Bollmora (Tyresö centrum), med en ny station vid Älta. Bostadspotentialen i Tyresö är 45 000 bostäder. I Älta kan det byggas 17 600 bostäder.
* Den nya tunnelbanan till Nacka förlängs till i första hand Orminge – med en ny station i Björknäs – men helst till Gustavsberg.
* I rapporten föreslås även en förlängning av tunnelbanan från Fruängen via Långsjö och Snättringe till Huddinge centrum. Bostadspotentialen är 11 300 i Långsjö, 20 900 i Snättringe och 30 100 i Huddinge centrum.

- Nicklas Tollesson
nicklas@fastighetssverige.se

Ämnen

Senast från Fastighetssverige Plus

Neobos strategi framåt: Först avyttring – sedan förvärv

Bolag Fastighetsbolaget Neobo fortsätter minska sina vakanser och öka sin uthyrningsgrad. Däremot redovisar bolaget ett betydligt lägre förvaltningsresultat under första kvartalet, jämfört med samma period året innan. Bolagets vd, Ylva Sarby Westman, säger till Fastighetssverige: – Vi måste arbeta med alla rader i resultaträkningen om vi ska lyckas.

Läs mer

Mer om Fastighetssverige Plus


Lokalnytt Lokalnytt.se - Hitta ditt nya drömkontor idag. Tusentals lediga lokaler inom hela Sverige.
Nordic Property News Nordic Property News reports the latest news from the Nordic real estate market with an international newsletter every weekday.

Mer från Fastighetssverige